Ta strona używa ciasteczek, dowiedz się więcejOK
Festiwal Art Meetings: Dnipro areną muzycznych eksperymentów
2016-10-25
NEW

Po wrześniowej inauguracji festiwalu w Wilnie, przyszedł czas na drugą odsłoną Art Meetings. Artyści udadzą się na Ukrainę do Dnipro. NEW, patron medialny, zaprasza: 5-6 października, wstęp wolny.

Dnipro, obok Wilna i Lwowa jest jednym z miast goszczących szóstą edycję festiwalu, który tradycyjnie odbywa się między wrześniem a listopadem. Festiwal Art Meetings powstał jako pomysł wielokulturowych spotkań, odbywających się w krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Jego ideą jest zbliżenie, wzajemne zrozumienie i współpraca kultur, której podstawą jest przezwyciężenie trudnych uwarunkowań społecznych i historycznych.

Od pierwszych edycji festiwalu biorą w nim udział najciekawsi artyści z kręgów muzyki eksperymentalnej, elektronicznej, freejazzu i alternatywnego hiphopu. Każdy z zaproszonych wykonawców stara się reprezentować swój gatunek w nowej, otwartej na nieoczywiste rozwiązania i środki formie. Dzięki temu koncerty Art Meetings stanowią idealny nośnik łączących nas emocji i podstawę do budowania uniwersalnych mostów pomagających pokazywać to co nas łączy, a nie dzieli.

 

Kogo usłyszymy w Dniprze?

Oprócz reprezentantów miejscowej sceny muzyki eksperymentalnej, na Ukrainie wystąpią także polscy i niemieccy artyści. Prosto z Berlina przyjedzie Guido Möbius, dla którego wolność w odkrywaniu znaczeń swojej twórczości nie kończy się na pracy studyjnej. Przekonuje się o tym publiczność podczas jego koncertów, na których Guido celowo nie podejmuje się próby odtworzenia swoich utworów. Wręcz przeciwnie, przy pomocy gitary, trąbki i efektów na żywo stwarza je na nowo. W tej inscenizacji, gdzieś pomiędzy zabawą dźwiękami, a hipnotyzującym seansem buduje się wyjątkowa, spontaniczna relacja między nim a gośćmi koncertu. Tworzone przez niego eksperymentalne muzyczne pejzaże zabierają nas w rejony techno, funku czy muzyki gospel. A kreowane żywiołowo improwizacje jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki układają się w spójne utwory. Jego najnowszy album zatytułowany Batagur Baska ukazał się w kwietniu tego roku nakładem wytwórni Shitkatapult, z którą współpracująmiędzy innymi Apparat i duet Dat Politics.

Na Art Meeings zaprezentuje się także jeden z najbardziej uznanych twórców współczesnej sceny jazzowej. Mowa o Wacław Zimplu, polskim klarneciście który w swoich poszukiwaniach nie boi się wyzwań, co potwierdza w licznych międzynarodowych kooperacjach. Jego dorobek artystyczny robi wrażenie nie tylko na znawcach jazzowej sceny. Wraz z Mikołajem Trzaską, Michałem Górczyńskim oraz Pawłem Szamburskim współtworzy kwartet klarnetowy Ircha. Jest także członkiem międzynarodowego Resonance Ensemble wybitnego chicagowskiego muzyka – Kena Vandermarka. Tworząc autorskie projekty objawił się nie tylko jako utalentowany muzyk, ale i kompozytor. Najnowszym projektem Wacława Zimpla jest trio LAM, w którym z Krzysztofem Dysem i Hubertem Zemlerem, sięga po muzykę amerykańskich minimalistów. Konsekwencją nowych inspiracji muzycznych jest nawiązanie współpracy z nagrodzonym nagrodą Grammy Evanem Ziporynem, współzałożycielem legendarnego Bang On A Can All-stars oraz profesorem MIT w Bostonie.

Nurt muzycznych poszukiwaczy prezentuje także organiczno-syntetyczny kwartet taneczny T'ien Lai tworzony przez Łukasza Jędrzejczaka, Kubę Ziołka, Rafała Kołackiego i Mikołaja Zielińskiego. Ich debiutancki album zatytułowany Da'at charakteryzował się brzmieniem starych radioodbiorników przetworzonych przez efekty gitarowe i nałożonych na pętle syntezatorowe. Druga i jak na razie ostatnia płyta zespołu ukazała się jesienią ubiegłego roku i stanowi podsumowanie zabaw z muzyką pulsacyjną i eksplorowanie wymiarów rytmu, przez co wyróżnia się energetycznym i żywym brzmieniem. Zespół wiąże ze sobą syntetyczne dźwięki, które na żywo kontrastowane są z organicznym brzmieniem instrumentów perkusyjnych. Efektem jest muzyka rozpięta między szamańskimi transami, surową, rytmiczną elektroniką, a pastiszami współczesnej muzyki techno.

Ostatnie lata w polskiej muzyce elektronicznej przyniosły kilka naprawdę mocnych debiutów. Tym bardziej warto prezentować młodych rodzimych artystów poza granicami naszego kraju. Bez wątpienia do grona najciekawszych odkryć zalicza się pochodzącej z Wejherowa projekt Aleksandry Grünholz We Will Fail. Aleksandra studiowała w Poznaniu, gdzie na Uniwersytecie Artystycznym ukończyła projektowanie graficzne, dzięki czemu między innymi sama odpowiada za oprawą graficzną swoich wydawnictw. Jej poligonem artystycznych zmagań jest jednak muzyka, dla której punktem wyjścia są brzmienia IDM i techno. Twórczość We Will Fail opiera się na samplach i nagraniach terenowych, które wzbogacone o wysublimowane partie syntezatorowe tworzą mroczną i budzącą niepokój muzykę, która pochłania słuchacza. Jej debiutancki album zatytułowany Verstörung ukazał się w lutym 2014 roku i został zauważony między innymi przez dziennikarzy renomowanych międzynarodowych portali Tiny Mix Tapes i The Quietus. We Will Fail występowała między innymi na festiwalach Unsound w Krakowie oraz Toronto, na szwedzkim Intonal, CTM w Berlinie czy Tauron Nowa Muzyka w Katowicach. Teraz ją i pozostałych artystów Art Meetings czeka wyprawa na Ukrainę.

 

NEW po raz kolejny objął festiwal Art Meetings patronatem medialnym.

 

Art Meetings: 05-06.11.2016, Ukraina, Dnipro

Więcej informacji na stronie: http://artmeetings.eu.


Powrót
Najnowsze

Książka Pawła Kowala nominowana do Nagrody Moczarskiego 2019

21.10.2019
NEW
Czytaj dalej

Protesty na Ukrainie – tymczasowy kryzys czy nowy Majdan?

21.10.2019
Marek Bogdan Kozubel
Czytaj dalej

Kaukaz a turecka inwazja w Syrii

17.10.2019
Mateusz Kubiak
Czytaj dalej

Gazprom – rosyjski gigant na progu zmian

16.10.2019
Marek Budzisz
Czytaj dalej

Warszawa: Tango śmierci. Spotkanie z Jurijem Wynnyczukiem i Bohdanem Zadurą

15.10.2019
NEW
Czytaj dalej

Donikąd. Podróże na skraj Rosji

14.10.2019
Michał Milczarek
Czytaj dalej

copyrights © 2010-2017 by Kolegium Europy Wschodniej im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego we Wrocławiu